Deklarácia #1: Zrodení pre smrť

BOOK


Originál: The Declaration #1
Autor: Gemma Malley
Vydavateľstvo: FRAGMENT, 2013 (2. vydanie)
Čítané v jazyku: SK

Hl. postavy: Anna
Vedl. postavy: Peter, Sheila
Hl. záporáci: Pani Pincentová, Charlie

Žáner?
dystópia

Obálka?
Krásna, veľmi sa mi páči písmo aj obrázok.

Strany?
257 strán deja + venovanie

Filmové spracovanie?
Nie.

Má pokračovanie?
The Resistance #2 a The Legacy #3.

O čo ide?
Veľká Británia, rok 2140.
Život na Zemi sa od základov zmenil. Ľudská civilizácia už nie je ohrozená smrteľnými chorobami, na ktoré veda objavila lieky. Nesmrteľnosť však prináša i možné riziká - najväčším z nich je preľudnenie. Preto bola prijatá deklarácia - každý obyvateľ môže mať len jedno dieťa. Kto zákony poruší, bude potrestaný. 
Pätnásťročná Anna sa narodila rodičom, ktorí mali dve deti. Teraz je označená za "Nadbytočnú". Aký život ju čaká? Dokáže sa vyrovnať so svojím osudom vydedenca?


Tento titul je novým vydaním knihy Nadbytoční z roku 2007.

Humor?
Na začiatku z Petrovej strany, skôr nejaké sarkastické poznámky.

Nuda?
Posledných zhruba 100 strán som mala problém s príbehom.

Láska?
Nejaké iskričky medzi Annou a Petrom.

Akcia?
Nie.

Napätie?
V "sirotinci" sa všetky deti báli pani Princentovej, ktorá deti bila, kričala a zosmiešňovala ich.

Smrť?
Áno.

Koniec?
V podstate ukončený a aj keď chcem pokračovanie, mne by príbehovo stačil len 1. diel.

Čo som čakala?
Na knižku som sa náramne tešila, zvrátené dystopické svety milujem 8)

Čo som dostala?
Knižka má úžasne premyslenú tému a veľmi originálny dystopický svet.
Ľudia vynašli liek na nemsrteľnosť a teraz je každý nemsrteľní. Lenže to znamená hrozbu preľudnenia a tak bol vydaný zákon, ktorý zakazuje mať deti. Môžete mať 1 dieťa, ak sa vzdáte dlhovekosti. Ďalšie dieťa je označené ako Nadbytočný/á, je rodičom vzaté, celý život ho berú ako spodinu a presviedčajú deti o tom, že si nezaslúžia byť na svete a sú nelegálne a nadbytočné. Ich rodičia idú do väzenia a autority učia deti nenávidieť ich. Vo vyššom veku sa môžu Nadbytočné deti stať užitočnými ako sluhovia bohatých.
Musím priznať, že by som nechcela žiť v tomto svete ani za nič. Otrasné otrocké podmienky pre Nadbytočných, ktorým by bolo asi fakt lepšie, keby sa ani nenarodili. Ešte aj k pavúkom, ktorých z duše nenávidím, sa správam milosrdnejšie (niekedy im dám pred zabitím náskok).
Každý ich odsudzoval, nenávidel a chytali a zatvárali ich do sirotincov. Ono je to v podstate väzenie, kde musíš upratovať a môžeš byť rád, že dostaneš o ničom raňajky. Starí sa ich dokonca báli. Už zabudli, aké to je byť mladými. V tomto svete ledva existuje niekto, kto by mal legálne dieťa.
Anne celý život vymývali mozog. To dievča skutočne uverilo, že je nadbytočná, nelegálna a nemá čo chcieť vôbec dýchať vzduch. Preto sa snaží ako len vie, aby sa mohla stať užitočnou ako slúžka. Poslúcha hnusnú riaditeľku a rozkazuje zvyšku Nadbytočným ako prefektka. A potom príde Peter, ktorý ju presviedča, že nie je žiadna Nadbytočná, ale legálna a rodičia ju čakajú a milujú.
Anna mi bola nesmierne sympatická. Naučila sa nepapuľovať a snažila sa zo všetkých síl byť užitočná. Rebel Peter, ktorý sa ju snažil zachrániť, si tiež získal moje sympatie. Pani Pincentová bola hrôzostrašná, až som sa bála, koho zase zbije či vyhreší a nechcela som, aby zase vstúpila do príbehu.
Príbeh vidíme z pohľadu Anny, ale sú časti, ktoré sú z pohľadu iných postáv. Je to trochu odlišný spôsob výpravy príbehu, pretože väčšinou rozprávajú príbeh max. 2 hlavní hrdinovia. Autorka do príbehu vložila takéto rôznorodé scény a postavy, aby nám ukázala aj zvrátenosť režimu a odhalila nekalé praktiky. Často som si pripadala ako v nejakom seriáli, kde sa vám stále striedajú scény, ale nebolo to nič, čo by bolo na škodu. Anna si aj píše do denníka, takže vidíme niekedy aj jej denníkové zápisky, ktoré sú odlíšené iným typom písma a táto estetická drobnosť sa mi v knihe veľmi páčila!
Na konci sa odhalili veľké tajomstvá a skutočnosti, ktoré som vôbec nepredpokladala a autorke sa ma tak podarilo veľmi nečakane šokovať. Posledných 100 strán som však mala pocit, že autorka sa veľmi ponáhľala s ukončením príbehu. Všetky skutočnosti narvala do príbehu tak, ako sa jej hodili a aj keď to bolo stále zaujímavé, ten pocit, že to chcela už len rýchlo ukončiť, ma neopustil. Koniec je dosť ukončený. Príbeh bude pokračovať asi v duchu revolúcie a kladenia odporu proti režimu, ako už sme v dystópiách zvyknutí, no po dočítaní tejto knihy ani nepotrebujem pokračovanie. Prečítam si rada, ale pre mňa je istá časť príbehu uzavretá a tak nemusím netrpezlivo očakávať vydanie 2. časti, ale môžem si v klude počkať a príbeh si znova užiť.
Knihu odporúčam hlavne milovníkom dystópií, pretože je to jedna z tých lepších a ponúkne vám skvelý príbeh, postavy, zvrátený svet, napätie a určite budete vďační svojim rodičom, že si vás nechali a že vás nebijú a nevyháňajú z domu.


100 ľudí, 100 chutí...
ale u mňa... 4 z 5 hviezdičiek



Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu FRAGMENT!



E_V_E   

Komentáre

  1. Po dočítaný Portrétu Doriana Graya idem na Darcov, čím sa mi začne dystópické obdobie. Asi tam narvem aj túto knihu, veď ma zaujala.
    A informácia: "Často som si pripadala ako v nejakom seriáli, kde sa vám stále striedajú scény..."
    - ma presvedčila, že keď už pre nič tak kvôli tomuto si to jednoznačne prečítam. :D
    Tá ich "mučiteľka" Pincentová, tú si evidentne obľúbim alebo sa aspoň budem tešiť, keď sa (ako bratránek rád vraví:) objaví na stejdži.
    Ja, zvrátenec, vždy tých surových.
    No a meno Anna, na to nesmiem zabudnúť (akosi sa rozmnožilo kníh s tým menom v sebe). :P :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja teraz čítam o samých "Cassie" holkách, pričom originálne "Cassandra" to znie mnoho krajšie 8)

      Odstrániť
    2. Keď sa povie meno Cassie predstavím si buď pudlíka s červenoružovou mašľou alebo štvorročné dievčatko. :D
      Cassandra je meno elegantné a vznešené...okamžite sa mi pred ksichtom objaví čiernovláska riadne neohrozená s trochu melancholickým výrazom. Ako nakopáva nejakého démona. :P x)
      (s tými menami je to zaujímavé, každé má svoj príbeh)

      Odstrániť
    3. Teraz je v Akademii temna jedna Cassandra, aj v Dokonalom páre je Cassie a ešte v nejakom ďalšom čo som čítala, už neviem...preplnené to je 8D niečo originálne by bolo treba už 8P

      Odstrániť
    4. Gertrúda! Tú som ešte NIKDE nevidela! :D

      Odstrániť
  2. Musím říct, že předtím jsem si nebyl vůbec jistá, jestli knihu chci nebo ne. Teď už ano. Prostě ji musím mít doma! :D :D :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som rada, že som ťa presvedčila o jej kvalitách 8)

      Odstrániť
  3. Tak táto kniha je už dlho na mojom wishliste :) Mám rada takéto druhy kníh :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára